Vinko Vukušić iz Fonda za zaštitu okoliša podržao je našu ideju te naglasio na našoj 2. konferenciji kako reda mora biti i kako se legalni biznisu moraju štititi od sive zone, od nadri majstora koji nerijetko otpadna ulja bacaju u kanalizaciju, potoke, rijeke, namješavaju ih… Građani bi imali pravo ako to želi promijeniti sami ulje na svom autu, a i kupiti ga u strogi kontroliranim uvjetima i sa obavezujućim zbrinjavanjem.
Vinko Vukušić, voditelj sustava za gospodarenje otpanim autima, gumama i uljima iz Fonda za zaštitu prirode upozorio je svojevrsni ekocid koji čine nesavjesnim odbacivanjem starih auta, dijelova i fluida u prirodu. Takve je nazvao najvećim “uljezima” koji čine ekocid, za razliku od legaliziranih biznisa gdje se točno zna gdje se kupuje novo motorno ulje i gdje završava staro!
Hrvatska udruga auto struke ne želi ništa drugo nego dovesti u red ovu tamnu zonu biznisa koja generira niz nezakonitosti i nepravilnosti. Potiče sivu zonu i fušeraj te bolno djeluje na ekologiju i naše prirodno okruženje. To je najvažnija tema o kojoj se razgovaralo na 2. međunarodnoj konferenciji HUAS-a održanoj jučer u Kongresnom centru Hotela Antunović.
U sljedećoj, 2024. godini, naš će fokus biti na radu na posve novom Zakonu o zbrinjavanju otpadnih motornih ulja i drugih materijala iz auto industrije i to sve u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i Fondom za zaštitu prirode i okoliša.
Glavna tema 2. konferencije, čiji je prezenter bio Vinko Vukušić, voditelj sustava za gospodarenje otpanim autima, gumama i uljima iz Fonda za zaštitu prirode bila je; „Stop prodaji motornih ulja fušerima, stop sivoj zoni! S izuzetkom za obične građane. Boriti ćemo se za EU standarde, za sve ono što vrijedi u uređenim državama!
Upravo na ekologiji i zbrinjavanju ne samo otpadnih ulja, već i svega što je „višak“ u auto industriji najviše ćemo raditi. Hrvatska udruga auto struke ne želi ništa drugo nego dovesti u red ovu tamnu zonu biznisa koja generira niz nezakonitosti i nepravilnosti. Dobro je znano kako se motorna ulja ne mogu tako jednostavno kupiti u Austriji i brojnim drugim državama. Tako je u dobrom dijelu EU nemoguće kupiti motorno ulje u većim količinama u običnim trgovinama, za razliku od nas gdje na policama većine trgovačkih centara možete bez ograničenja kupiti ulja koliko god želite. Tamo dobro znaju da jedino tako mogu kontrolirati uredno zbrinjavanje, a pri tome i stimulirati i podržavati registrirane biznise. Postojeće (ne)regulativa potiče sivu zonu i fušeraj i bolno djeluje na ekologiju i naše prirodno okruženje. I dok smo ove godine napravili ogroman posao s donošenjem Novog zakona o obaveznom auto osiguranju tako nam je najvažniji cilj opet ograničiti djelovanje fušera, prilagoditi zakonodavstvo EU regulativama, spriječiti odlijevanje novca iz proračuna i ono najvažnije, educirati i doprinijeti zaštiti prirode.
Zbog prodaje motornih ulja svima i svakome ovlašteni serviseri gube konkurentnost, a samo na PDV-u država izgubi godišnje i više od desetak milijuna eura! Čim se prijeđe granica vrijede druga pravila.
Neregulirano tržište, fušeraji, nagodbe, siva zona, slobodna prodaja opasnih fluida i drugih materijala…, doveli su do totalnog urušavanja sustava zbrinjavanja uništenih i zamijenjenih auto dijelova. Vjerovali ili ne, na gubitku su svi. I ne samo oni koji žele da im prirodno okruženje bude uredno i čisto, već i država. Zbog fušeraja koje ne poznaje civilizirani svijet Država godišnje gubi i više desetaka milijuna eura.
Vinko Vukušić, voditelj sustava za gospodarenje otpanim autima, gumama i uljima iz Fonda za zaštitu prirode pri Ministarstvu gospodarstva govorio je iscrpno i o otpadnim uljima i drugim materijalima, o šteti koja se nanosi prirodi, ali i registriranom biznisu i državi. Osim ove glavne teme na panelu su stručnjaci raspravljali i o Novom zakonu o osnovnom auto osiguranjima, gdje se bitno proširuju prava potrošača i servisera, a sužavaju ona osiguranja. Ubuduće će se ravno nakon sudara oštećeno vozilo voziti u servise, a štetu će moći procjenjivati i sami serviseri te vještaci, a ne kao do sada isključivo osiguranja!
Fušeri su ovdje iznimno aktivni, a njih nitko i ništa ne obavezuje da popravke izvode ne koristeći elementarna pravila struke, Zakona o zbrinjavanju štetnog otpada i drugih pravila. Ne koriste takvi ni obavezujuće korištenje „licenciranih“ procedura, a priroda se zagađuje samo da bi troškovi bili što manji.
Ovo je puno veći problem nego što se prikazuje i zato je uloga Hrvatske udruge auto struke iznimno značajna. Ne želimo zapravo ništa drugo nego dovesti u red ovu tamnu zonu biznisa u Hrvatskoj koja generira niz nezakonitosti i nepravilnosti.
Sve ove teme su internacionalne, a aktivni sudionici Međunarodne konferencije bili su inaše kolege i stručnjaci iz Slovenije i Srbije.
S konferencije je odaslan poziv da se svi, a ne samo članovi Udruge uključe i u ovaj segment zaštite prirode.
U 2023. smo dokinuli poražavajuće niske satnice koju su monopolistički određivali osiguravatelji od samo 13 eura i na nekoliko puta više, a zajedno s Ministarstvom financija radili smo i na donošenju novog Zakona o obaveznom auto osiguranju. Brojna osiguranja našla su zajednički jezik sa servisima i napredak je evidentan.