Ana Knežević iz Hrvatske udruge za zaštitu potrošača tvrdi kako će i zakonom biti ukinute sramotne satnice i od svega 100 kuna, osiguranja će morati uvažavati fakuru radionica, a servisne stanice će baš kao i vješataci jednako kao i sami osiguravatelji obavljati procjene šteta…
INTERVIEW: Ana Knežević, čelnica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača najavljuje tektonske promjene kad je riječ o obaveznom osiguranju.
– Prijedlog novog zakona već je spreman i napokon ćemo imati europske, a ne više balkanske standarde koji su omogućavli osugiravajućim društvima monopol i enormnu dobit, a sve na štetu osiguranika, servisera, potrošača…
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača i Hrvatska udruga auto struke rade zajedno na izmjenama zakona o obveznom osiguranju u prometu. Bio je to povod za razgovor sa ženom koja je dugi niz na čelu svih onih koji žele civilizirane, a ne kaubojske odnose na području zaštite potrošača. Posljednja u nizu inicijativa je izmjena zastarjelog i jugoslaveniziranog Zakana o obaveznim odnosima koji bi već početkom ljeta treba zaživjeti sa europskim standardima. Bit novog zakona je i osiguravatelji i osiguranici imaju ona prave i obaveze koje imaju u Europskoj uniji, da se bitno smanji broj nagodba, da se onemogući izbjegavanje plaćanja PDV-a zbog toga, da se zbog toga spriječi odlijevanje poslova u fušeraje.
HUAS: Gospođo Knežević, zašto je dobro biti član udruga?
Ana Knežević: Svi smo mi potrošači. To je čuvena rečenica Kennedyja iz 1963. To je zapravo i godina od kad s malo više poštovanja i respekta počelo pričati o potrošačima. Svi oni koji kupuju neku robu, ili koriste neku uslugu su zapravo i potrošači. Stoga je neizmjerno važno da smo udruženi i da možemo djelovati protiv one druge strane koja nerijetko ima za cilj dati prioritet profitu nad zadovoljstvom kupca.
HUAS: Strukovne udruge uglavnom zastupaju interese malih poslodavaca, servisera, poduzetnika i svih onih koji imaju bilo koje veze s autoindustrijom nerijetko se događaju ogromni srazovi s velikim igračima, poput onih osiguravatelja. Znate li kako harmonizirati taj odnos i kako ga učiniti da i članovi brojnih malih udruga budu zadovoljni, a ne da servisere, limare, lakirere…, plaćaju 25 godina jednih te istih 100 kuna za sat vremena rada?
Ana Knežević: Iznimno je važno svi budu udruženi, jer nevjerojatna je razlika kad djelujete sami i kad djelujete organizirano kao dio jednog zajedničkog tima, udruženja.
HUAS: Konkretno,možete li im pomoći, jer imaju beskrajno puno problema s visinama satnica, nagodbama, osiguravateljskim procjenama, s monopolistima? Zapravo sa svima onima koji kreiraju cijenu rada, a da za to ne postoje ni zakonske ni tržišne osnove?
Ana Knežević: Već jedno vrijeme zajedno s udrugom HUAS radimo na poboljšanju uvjeta te na zaštiti vaših članova i potrošača. Istovremeno smo započeli s izmjena zakona o obaveznom osiguranju. Vjerujemo, zapravo smo sigurni kako će to završiti na dobrobit i to ne samo svih članova HUAS-a. Svima je nama u interesu da se prava potrošača štite i to bez obzira o kojim je to potrošačima riječ.
Osnovni nam je cilj da i u tom području Hrvatska ima europske, a ne balkanske standarde.
HUAS: Isplati li se biti članom HUAS-a? Isplati li se biti članom Hrvatske udruge za zaštitu potrošača? Članarine nisu skupe, samo 3,97 eura za HUŽP, a nešto više za HUAS.
Ana Knežević: Naravno da se to itekako isplati, jer ne samo da smo zajedno jači, raste i svijest svih nas da zapravo i nije tako crno, da se da puno toga učiniti. Tko će mijenjati lošu praksu nego mi, kako ćemo je mijenjati. Pa zajedno sigurno najučinkovitije i najuspješnije. Važno je biti članom udruga. Bitno je biti udružen i zbog zajedničkog nastupa prema trećim stranama, prema državi… Tako izgledamo puno ozbiljnije i veće su nam šanse da uspijemo u svojim naumima. Samo tako možemo djelovati na one koji donose propise, baš kao i na one koji koriste našu neorganiziranost i rade na našu štetu. Iskorištavaju naše i slabosti sustavu i stvaraju nikad veće profite.
HUAS: Mogu li se članovi strukovnih udruga obratiti i Vama ili je bolje da pokrenu inicijativu prvo u svojoj udruzi?
Ana Knežević: Logično je da prvo krenete iz vlastite udruge, pa potom napravimo sinergiju. Imamo mi ne samo puno alata za promjene, imamo mi i ogromno znanje, a i iskustvo. Važno je samo da mi probleme rješavamo i da se štitimo od svih onih koji se žele neopravdano obogatiti preko leđa potrošača.