➢ Autostruka EU 2020 Rekyavik
➢ Reforma autostruke sektora za popravak šteta na vozilima u HR
Veljača 2020.
Poštovani članovi i ostali u struci,
nastavljamo sa izvještavanjem kroz nedavno održanih „događanja“ u autostruci.
➢Autostruka EU-AIRC 2020 Rekyavik
Redovna godišnja konferencija autostruke sektora za popravak vozila AIRC 2020 održala se u Rekyaviku 11, veljače 2020 uz prisustvo 30ak delegata zemalja EU (HUAS zastupa Hrvatsku).
Uz redovan izvještaj stanja struke zemalja članica izdvojili bi raspravu o novom EU zakonu trenutno pod nazivom ‘Smart and Sustainable Transport Strategy’ (Q4 2020) i regulativom General Safety Regulation (EU) N°2019/2144.
„Radar“ u svim vozilima u EU od 2022 godine
To je tema koja od srpnja 2022. godine nalaže kroz novi zakon GSR (General Safety Regulations) da sva nova homologirana vozila moraju biti opremljena sljedećim obveznim sustavima pomoći vozaču (označenim kao “obvezni”- mandatory):
• Advanced emergency braking (cars, vans) Mandatory
• Alcohol interlock installation facilitation (cars, vans, trucks, buses)
• Drowsiness and attention detection (cars, vans, trucks, buses) Mandatory
• Distraction recognition / prevention (cars, vans, trucks, buses)
• Event (accident) data recorder (cars, vans, trucks, buses) Mandatory
• Emergency stop signal (cars, vans, trucks, buses)
• Full-width frontal occupant protection crash test – improved seatbelts (cars and vans) Mandatory
• Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists – safety glass in case of crash (cars and vans)
• Intelligent speed assistance (cars, vans, trucks, buses) Mandatory
• Lane keeping assist (cars, vans) Mandatory
• Pole side impact occupant protection (cars, vans)
• Reversing camera or detection system (cars, vans, trucks, buses) Mandatory
Po tim regulativama u EU će sva vozila serijski morati imati gornje sustave. Sva vozila (imaju već) i imati će od 2022 radar u braniku/masci što u praksi znači da će kod svakog skidanja branika/maske vozilo morati na kalibraciju ADAS mjernim sustavom.
Oni servisi koji to ne učine riskiraju udes tog vozila uslijed nekontroliranog kočenja…
Nove tehnologije zahtijevaju razumijevanje / educiranje!
Operater /serviser mora biti siguran da je popravak (uključujući podešavanje i umjeravanje) obavljen pravilno kako bi se osigurao siguran i ispravan operativni sustav, a time i vozilo.
Novi je to izazov za radionice jer isto zahtijeva nove investicije ili angažman (kalibriranje) kod kooperanta…
Popravak električnih vozila
Na prošlogodišnjem skupu AIRC otvorila se rasprava u nekim zemljama, o opasnostima
popravka električnih vozila.
Njemačka udruga ZKF pojasnila je situaciju da je sve definirano posljednjih godina i da organizaciju i popravak istih vrše oni ljudi koji moraju proći školovanje u tri faze:
- Stupanj: školovanje servisnog savjetnika / autolimara / automehatroničara za mehaničke/limarske radove na električnom vozilu;
- Stupanj: školovanje djelatnika za visokonaponske radove;
- Stupanj: školovanje djelatnika za rad na baterijama;
U praksi to znači da je za popravak karoserije kod električnih vozila najčešće dovoljan stupanj 1, i suradnja sa kooperantom u slučaju kvara baterije i sl.
➢ Reforma autostruke sektora za popravak šteta na vozilima u HR
radna skupina ASHHH (autostruka HOK, HGK, HUAS) voditelji odbora, regionalni načelnici, predsjednici sekcija, ministarstva, pravne službe i ostali nastavljaju sa radom na reformi autostruke kroz već poznate točke:
- Izračun cijene rada odobrenom metodom AZTN i neosporno pravo primjene
iste; - Neovisne procjene za AO štete;
- Pogodba (kalkulacija AZT x prosječna cijena rada HR plus PDV);
- Zaštita potrošača (standardi popravka OEM, originalni dijelovi, tehnička
kategorizacija-standardizacija…) - Pravo na zamjensko auto;
- AZT norme popravka i izračun indeksa za lakirerski potrošni materijal;
- Stručno osposobljavanje mladih autolimara, autolakirera, automehaničara;
Lijep pozdrav,
HUAS Team